Svetová premiéra na Britskom medzinárodnom autosalóne: smart fortwo s elektrickým pohonom začne ako pilotný projekt vo Veľkej Británii

Böblingen – Od novembra 2006 bude smart fortwo dostupný aj s elektrickým pohonom. V rámci pilotného projektu obdrží vo Veľkej Británii zhruba 100 vybraných zákazníkov elektrický smart fortwo na lízing. Svetovú premiéru pritom smart fortwo ev (elektrické vozidlo) oslávi na autosalóne British International Motor Show (18. – 30.júl 2006) v Londýne.
Vozidlo bude poháňať elektromotor o výkone 30 kW / 41 k. Prevádzkové náklady pritom v porovnaní s benzínovým smartom fortwo výrazne klesli. A to už je čo povedať. Benzínový smart fortwo totiž stojí približne 0,06 eura na kilometer, čím beztak s prehľadom predbehol konkurenciu, ale elektrický smart fortwo tieto náklady ešte znižuje, a to na iba 0,02 eura na kilometer jazdy. Navyše zaň v centre Londýna netreba platiť emisnú daň.

 

Najlepšie sa cíti na krátkych trasách v mestskej premávke

Nad jazdnými vlastnosťami sa skutočne nedá ohrnúť nos: z nuly na 60 km/h zrýchli ako jeho benzínový kolega. Maximálna rýchlosť sa pritom pohybuje na úrovni 120 km/h. Ekonomickosť prevádzky je teda na najvyššej úrovni. 12 kilowatt hodín na 100 kilometrov predstavuje dojazd 110 kilometrov. Aj tieto údaje potvrdzujú fakt, že je smart fortwo ev ideálnym vozidlom na krátke trasy v mestskej premávke.
Batéria sa dokáže z 30 na 80 percent svojej kapacity dobiť za tri a pol hodiny. Vybitá batéria sa do plna dobije za menej ako osem hodín, napríklad počas noci. Zástrčka na napájací kábel sa nachádza pod krytom, ktorý v benzínových a dieselových vozidlách zakrýva hrdlo nádrže.
Jedna rýchlosť na pohyb vpred a jedna na cúvanie

Elektrický pohon si nevyžadoval žiadne komplexné úpravy. Motor je umiestnený v zadnej časti, na rovnakom mieste ako benzínový motor v bežných vozidlách. Prevodovka je obmedzená na druhý stupeň a umiestnená rovnako do zadnej časti. Smart fortwo ev si preto nevyžaduje riadiacu páku ako bežná verzia, nakoľko využíva iba dve rýchlosti: jednu vpred a jednu na cúvanie.
Ukazovateľ stavu batérie nahradil otáčkomer z bežných vozidiel umiestnený v strede prístrojovej dosky, spolu s analógovými hodinami. Viac zmien sa v ev  nekoná. Interiér a úložný priestor zostali rovnako priestranné ako predtým. Napájacia jednotka smartu fortwo ev – batéria typu zebra alebo sodík-nikel chloridová batéria – je umiestnená centrálne na spodku vozidla.

 

Skúsenosti s alternatívnymi pohonmi

Svoju technologickú spôsobilosť už smart predviedol v podobe alternatívnych pohonov vystavených na IAA 2005. Výstavné vozidlo smart crosstown dostalo napríklad hybridný pohon, ktorý kombinoval benzínový a elektrický motor. Krátko nato prezentoval smart niekoľko ďalších alternatívnych pohonov na technologickom fóre. Okrem prototypu smartu fortwo ev predstavil aj smart fortwo s pohonom na zemný plyn, mild hybrid a tiež cdi hybrid.

 

press_96_gallery_325

press_96_gallery_324

 <*>