Spochybňovať pretrvávajúce predstavy

Už od začiatku 70. rokov sa vývojári Mercedes-Benz koncepčne zaoberajú témou „auto budúcnosti“. Táto myšlienka dostala radikálny nádych: Auto budúcnosti muselo spochybniť pretrvávajúce predstavy automobilového priemyslu. Odvahu načrtnúť prvý nekonvenčný model prejavil Johann Tomforde.

 

Prvé skice z roku 1972 dali zrod koncepcii superkompaktného automobilu o dĺžke dva a pol metra. V dobe, kedy sa autá každým výrobným cyklom predlžovali, táto radikálna myšlienka veľkou šancou na realizáciu síce nedisponovala, ale dizajnérom nasadila do hláv riadneho chrobáka.

 

Na ceste do cieľa

 

O deväť rokov neskôr sa dvom vývojárom značky Mercedes-Benz podarilo skonštruovať smerodajné koncepcie bezpečnostných prvkov, ktoré si v automobile nevyžadujú veľa miesta. Prvé konštrukcie sendvičového typu – zvýšenej podlahy vozidla – sa dostali do fázy testovania. Technická realizácia však troskotá na prísnych bezpečnostných normách Mercedes-Benz.

 

V roku 1991 chytil Mercedes-Benz Design druhý dych. V spolupráci s divíziou dizajnových koncepcií v Sindelfingene a strediskom Mercedes-Benz Advanced Design Center v kalifornskom Irvine vznikajú showcars Eco Sprinter a Eco Speedster. Keď ich Johann Tomforde predstavil predstavenstvu značky Mercedes-Benz v roku 1993, zavládlo okamžite všeobecné nadšenie, ktoré vyústilo do konkrétneho plánovania novodobého vozidla a dokonca celkom nového segmentu: mikrokompaktného auta.

 

Koncepcia, zaobalenie a bezpečnostné prvky, ktoré sa neskôr mali stať charakteristickými pre značku smart, sa zreteľne prejavili už pri prvých štúdiách. Bezpečnostná koncepcia je zároveň jednoduchá i geniálna: Podobne ako u orechu sa o bezpečnosť mäkkého jadra stará pevná škrupina.

 

Joint Venture so značkou Swatch

 

V danej dobe sa auto pokladalo zároveň aj za symbol statusu, hranice značky boli presne vymedzené. Keď v roku 1989 Nicolas G. Hayek, vynálezca Swatch a šéf rovnomenného podniku, ohlásil vývoj malého, farebného auta z plastu, okamžite svojim nápadom zaplnil titulné stránky novín.

 

Auto budúcnosti malo ľudí nadchýnať nie ako status, ale skôr ako stanovisko. S vidinou rýchlej a úspešnej realizácie sa Hayek vydal hľadať obchodného partnera. Kombináciu storočných skúseností Mercedesu-Benz s výrobou áut a kreatívnej sily Swatchu obaja partneri projektu považovali za ideálnu. Z vízie vznikol konkrétny produkt a zároveň nová značka: smart.

 

Po prvých rokovaniach medzi Mercedes-Benz a Nicolasom Hayekom došlo k založeniu spoločnosti Micro Compact Car AG so sídlom v švajčiarskom Bieli. Výrobný závod vyberali spomedzi 70 stanovíšť po celom svete. V roku 1995 sa nakoniec rozhodli pre Hambach vo Francúzsku. Zrodila sa tak prvá paneurópska automobilová značka – sídlo spoločnosti sa nachádza vo Švajčiarsku, vývojové centrum v Nemecku, výroba vo Francúzsku – auto malo ovládnuť európske metropoly.

 

Polarizujúca koncepcia automobilu

 

Presne 3. októbra 1998 začína predaj jedného z najneobyčajnejších sériových vozidiel na svete, smartu city coupé. Táto koncepcia má polarizujúce účinky. Zákazníci sa totiž pre smart rozhodujú spontánne. Toto vozidlo človek buď miluje na prvý pohľad, alebo len s námahou. Koncepcia je radikálna, vyžaduje si presviedčanie. Úspech sa v predaji dosahuje síce iba pozvoľna, ale zato s istotou.

 

smart ruší konvencie, etablované predajné modely stavajú zákazníci na hlavu. V posledných rokoch doznievajúceho 20. storočia sa však svet zmenil, zákazníci vyhľadávajú bezpečnosť, a to i v konvenčných produktoch. Myšlienka i značka potrebujú čas, pričom sa v nadchádzajúcich rokoch dôsledne etablujú na cestách a získavajú si zároveň i srdcia ľudí.

V tomto roku sa spoločnosť MCC smart stáva 100% dcérskou firmou vtedajšej Daimler-Benz AG, ktorá krátko nato fúzuje s Chryslerom a vzniká DaimlerChrysler.

 

Ďalšie modely a modelové rady

 

Svetovú verejnosť v roku 1999 prekvapuje mladá značka, ktorá sa na medzinárodnom autosalóne vo Frankfurte (IAA) prezentuje hneď zástupom nových modelových štúdií. Na báze smartu city coupé vzniká kabriolet, ktorý „uzavretej“ spoločnosti malých automobilov otvára nové dimenzie – strechu. Nové smart cabrio ponúka nefalšovanú radosť zo života. Od začiatku roka 2000 sa najmenšie sériové kabriolety sveta začínajú preháňať po európskych cestách.

 

Vlnu nadšenia na IAA vyvolala tiež štúdia smartu roadster. Odrazu mal každý k dispozícii zážitok z jazdy, ktorý predtým ponúkali iba väčšie športové autá. Nefalšovaná radosť z jazdy – segment malých, ľahkých športiakov vstáva z popola. Nadšenie zákazníkov dokonca vyústilo do sériovej výroby tejto štúdie.

Diskusia na tému uvedenia trojlitrového auta na začiatku nového milénia vo svete ešte ani neutíchla a smart už krátko po prezentácii na IAA koncom roku 1999 predstavil motor cdi so spotrebou 3,4 litra na 100 kilometrov. Úspešne sa zrodil najúspornejší spôsob automobilovej prepravy. Až do uvedenia nástupcu v roku 2007 sa predá vyše 140.000 smartov cdi.

 

Bez strechy, bez dverí a bez čelného skla

 

V podobe smartu crossblade sa na ženevskom autosalóne v roku 2001 predstavila koncepcia automobilu, ktorá sa bez kompromisov zaobíde bez všetkého, čo dovtedy k autu nevyhnutne patrilo: dverí, čelného skla, strechy a tiež všetkého ostatného, čo by mohlo stáť v ceste radikálnemu vnímaniu jazdy.

 

V rámci uvedenia smartu crossblade na začiatku roku 2002 si partner smartu Robbie Williams nenechal ujsť príležitosť a jeden exemplár si hneď zaobstaral. Crossblade s poradovým číslom 8 – súčasť limitovanej edície 2.000 kusov – krátko nato už stál v jeho garáži. Prezentáciu v Hamburgu potom otvoril krátky koncert „prvého oficiálneho zákazníka“ smartu crossblade.

 

V roku 2002 sa do stálej expozície Múzea moderného umenia v New Yorku dostáva smart fortwo. Ide o jediný automobil, ktorý sa v dobe prijatia stále vyrába, a ktorému sa takejto pocty dostalo. Obohatil tak zbierku dizajnových ikon múzea.

 

Názov prezrádza všetko

 

V roku 2003 dochádza k dôslednej zmene loga smart a tiež nomenklatúry. Zo city coupé a cabria sa stalo fortwo coupé a fortwo cabrio. Automobil svoje predurčenie hrdo nesie i v názve: fortwo – zábava z jazdy pre dvoch. A od tohto momentu sa na kapote auta hrdo vyníma smart kruh ako nové logo značky.

 

Model smart forfour prekvapil v roku 2004 svojim jedinečným dizajnom, ktorý v triede malých áut dovtedy vôbec nepripadal do úvahy. V segmente malých áut tak posunul myšlienku životného štýlu odzrkadleného v automobile značky smart o kus ďalej.

 

smart fortwo stredobodom pozornosti

 

Po rozhodnutiach zastaviť výrobu smartu roadster koncom roku 2005 a smartu forfour v polovici roku 2006 sa všetka snaha sústredí na smart fortwo a jeho najnovší model, ohlásený na rok 2007.

 

Ku koncu výroby sa smart fortwo kvôli spusteniu výroby svojho nástupcu takmer úplne vypredal. Od uvedenia na trh v októbri 1998 sa pre smart fortwo rozhodlo už vyše 770.000 zákazníkov.

 

V novembri 2006 pred medzinárodnou tlačou nasledovala svetová premiéra nového smartu fortwo. Nový smart fortwo predstavuje evolúciu revolúcie, ktorá sa do ponuky dostala po prvý raz v roku 1998. Dokáže všetko, čo aj jeho predchodca, ale skrátka ešte lepšie. Nový smart fortwo ponúka ešte viac pohodlia, ešte viac agilnosti, ešte viac bezpečia a ešte viac ekologickosti.

 

Od apríla 2007 si svoje po metropolách sveta odkrúti aj nový smart fortwo. A od roku 2008 potom ovládne veľkomestá amerického kontinentu. Značke smart sa z Európy podarilo ovládnuť svet – a to za menej než desať rokov.<*>