Smart fortwo ocenený za svoju bezpečnosť

Keď dôjde ku kolízii malého vozidla s väčším autom, malý ťahá za kratší koniec. Potvrdil to aj najnovší nárazový test nemeckého autoklubu ADAC. S jedinou výnimkou: smart fortwo dokázal ako jediný pri zrážke Dávida s Goliášom zabrániť život ohrozujúcim zraneniam vodiča spôsobeným vysokými záťažami hrudníka.

Štandardný nárazový test EuroNCAP simuluje čelnú zrážku s vozidlom rovnakej hmotnosti. Na rozdiel od neho nechal klub ADAC po prvýkrát nastúpiť štyri menšie modely proti bariérovému vozidlu, ktoré zodpovedalo hmotnosti automobilu nižšej strednej triedy. Navyše nerovní účastníci nehody pri tomto prvom nárazovom teste kompatibility do seba narazili s 50-percentným prekrytím. Pretože podľa autoklubu ADAC v skutočnosti v prípade nehody do seba zväčša narazia vozidlá rôznych hmotností a väčšinou ide o zrážku s bočným posunom.

Desivý výsledok nárazového testu: v menších vozidlách sú život ohrozujúce poranenia v oblasti hrudníka pravidlom. Len smart fortwo pred nimi svojho vodiča uchránil. A to aj napriek tomu, že bol najmenším a najľahším vozidlom v teste.

Dôvody pre alarmujúce výsledky testu vidí klub ADAC okrem iného v tom,že krátka deformačná zóna menších vozidiel dokáže absorbovať príliš málo energie a sily pôsobiace pri nehode často nie sú odvádzané do príslušných konštrukčných dielov pohlcujúcich energiu.

Svoje dobré známky v nárazovom teste si smart fortwo vyslúžil vďaka inovatívnej konštrukcii, ktorá sa zakladá na výskume reálneho diania pri nehode uskutočňovanom v divízii Mercedes-Benz Cars a nezameriava sa len na splnenie požiadaviek EÚ a americkej legislatívy. Kolízie s inými vozidlami v rôznych konšteláciách boli preto aj v prípade modelu smart fortwo zohľadnené už vo vývojovej fáze. Vzhľadom na to, že konštrukčné opatrenia pre prípad nárazu a záchytné systémy všetkých modelov od Mercedes-Benz Cars spĺňajú takého prísne firemné štandardy, ktoré čiastočne idú ďaleko nad rámec zákonných požiadaviek, osvedčili sa tak dobre aj v každodennej praxi. To platí aj pre smart fortwo.

A takto funguje bezpečnostná koncepcia modelu smart fortwo:

• podľa princípu tvrdej škrupiny chráni pasažierov tridionový bezpečnostný rám. Jeho štruktúra je navyše v strategicky dôležitých miestach zosilnená oceľou s vysokou a maximálnou pevnosťou, ktorej podiel presahuje 50 percent.
• Pozdĺžne a priečne nosníky tridionového bezpečnostného rámu aktivujú deformačnú zónu náprotivku pri nehode a rozložia energiu nárazu rovnomerne po celej karosérii.
• Navyše v prípade kolízie aj kolesá prevezmú funkciu deformačných zón. Predné kolesá sa cielene oprú o pozdĺžny nosník.
• Motor uložený vzadu umožňuje väčšiu deformačnú zónu vpredu a pri spätnom náraze funguje ako tlmiaca jednotka, ktorá spotrebuje energiu nárazu.
• Pri bočnom náraze sa cestujúci vďaka sendvičovej konštrukcii tridionového bezpečnostného rámu vo väčšine prípadov nachádzajú mierne nad zónou priameho nárazu. Okrem toho náprotivok pri nehode pri bočnom náraze kvôli relatívne krátkemu rázvoru takmer vždy zasiahne nápravu, ktorá môže absorbovať energiu nárazu.
• Všetky vnútorné obloženia boli optimalizované tak, aby sa zabránilo zraneniam cestujúcich. Ochranu pre kolená a predkolenia poskytuje dolná časť prístrojovej dosky vyplnená mäkkou penou (kneepad).
• Štruktúra dverí je na kľúčových miestach vystužená plechmi s vysokou pevnosťou.
• Ďalšie bezpečnostné prvky, ktoré v modeli smart fortwo patria do sériovej výbavy, sú ESP® s ABS a s asistentom brzdenia BAS, široký rozchod, bezpečnostné pásy s napínačmi a obmedzovačmi sily pásov, bezpečnostné integrálne sedadlá a airbagy.

Z vozidla smart fortwo nemá výhody len ten, kto na ňom jazdí: vďaka svojej nízkej hmotnosti je smart minimálnym zaťažením pre náprotivok pri nehode a spôsobí mu len nepatrné škody.

Veľký denník Bild zhrnul výsledok nedávnych nárazových testov autoklubu ADAC takto: „Iba smart je naozaj smart.“

K tomuto názoru sa pripája čoraz viac kupujúcich. Od uvedenia prvého modelu v roku 1998 bolo celkom dodaných viac ako 1,4 milióna exemplárov dvojmiestneho automobilu. Po celom svete bolo v roku 2011 zákazníkom odovzdaných 101 996 vozidiel smart fortwo, o 4,6 percenta viac ako v predchádzajúcom roku. Zákazníci si na automobile určujúcom nové trendy individuálnej mestskej mobility cenia najmä vysoký faktor zábavy, jeho ambíciu byť ekologickým dopravným prostriedkom či kompaktné rozmery dvojmiestneho vozidla, ktoré si vyžaduje bezkonkurenčne malú dopravnú aj parkovaciu plochu. Presvedčivá je však aj jeho sofistikovaná bezpečnostná stratégia, čo podčiarkol tiež nedávny nárazový test ADAC.<*>