Nový smart fortwo – lepší než kedykoľvek predtým

Nový smart fortwo predstavuje ďalšiu etapu neprestajného zdokonaľovania automobilu, ktorého tvar, využitie a typ patria k najvýnimočnejším na svete. Na trhu pôsobí od roku 1998, pričom už prvá generácia sa po krátkom čase stala kultom. Do svojej triedy priniesol smart fortwo nové štandardy v oblasti pohodlia, agilnosti, bezpečnosti a ekologickosti.

press_131_gallery_447

Pre nový smart fortwo si konštruktéri latku kvality položili ešte vyššie. Optimalizovaný podvozok, dlhší rázvor osí a o trochu povyrastená karoséria umožnili ešte viac zvýšiť pohodlie. Aktívna a pasívna bezpečnosť tiež prešla optimalizáciou. Nová technika pohonu sa stará o vyššiu agilnosť a viac radosti z jazdy. Zároveň vyniesla nový smart fortwo v oblasti ekologickosti na poprednú priečku v globálnom meradle.

 

 

Evolučný dizajn: Zdokonaľovanie ikony

 

Dôsledne vylepšený dizajn prináša smartu fortwo svieži, maskulínnejší výzor. Napriek tomu si naďalej zachováva nezameniteľný charakter. Každý ho kdekoľvek a kedykoľvek jednoznačne spozná. One-box dizajn, kompaktné rozmery, koncepcia dvoch farieb a materiálov s dominujúcim bezpečnostným rámom tridion, inovatívnymi a zároveň mimoriadne praktickými karosériovými panelmi z plastu – toto všetko zostáva naďalej zachované.

 

Nový smart fortwo bude i v budúcnosti zosobňovať kľúčové hodnoty značky – inovatívnosť, funkčnosť a radosť zo života. Ide o auto vlastnej triedy, ktoré sprostredkúva pozitívny pocit zo života. Jeho majitelia myslia moderne, bez predsudkov, cítia sociálne a majú zmysel pre ekológiu, pričom demonštrujú, ako môže vyzerať dokonalá mestská mobilita súčasnosti. smart fortwo je pre nich automobilovým vyhlásením nezávislosti. Motto znie: viac auta človek v meste nepotrebuje.

 

Žiadne iné auto nedisponuje takou mladou generáciou majiteľov. Až 85 percent má totiž menej než 40 rokov – ide pritom o ľudí s individuálnym životným štýlom, z rôznych sociálnych vrstiev. Všetci jazdia na smarte – vozidle, ktoré je nielen mimoriadne úsporné a výnimočné agilné, ale zároveň vďaka svojim takmer trom metrom dĺžky zaberá bezkonkurenčne málo miesta v premávke a na parkovisku. smart fortwo už medzičasom patrí do každodenného života vo veľkomestách, predáva sa už v 36 krajinách a všade sa teší mimoriadnym sympatiám. Od roku 1998 sa z prvej generácie smartu fortwo vyrobilo už vyše 770.000 vozidiel. Aj súčasný nový smart fortwo eviduje úspešný štart predaja. Od jeho uvedenia sa počet objednávok vyšplhal na 45.000.

 

 

Motory: silné, čisté, úsporné

 

Pri uvedení nového smartu fortwo na trh v apríli 2007 budú k dispozícii novovyvinuté benzínové motory s vyšším výkonom. Trojvalec o objeme jeden liter vyvinie 45 kW, 52 kW, alebo 62 kW (61 k, 71 k a 84 k). Výkon smartu fortwo cdi sa pohybuje na úrovni 33 kW (45 k).

press_131_gallery_457

Všetky motory sa dodávajú spolu s rovnako novovyvinutou, päťstupňovou robotizovanou prevodovkou Getrag. Maximálna rýchlosť benzínových variantov predstavuje 145 km/h – o 10 km/h viac oproti predchádzajúcemu modelu.

 

Napriek vysokým výkonom motorov sa normovaná spotreba benzínových variantov pohybuje na úrovni 4,9 litra na 100 kilometrov. Varianty smartu fortwo coupé o výkone 45 kW a 52 kW spotrebúvajú dokonca ešte menej. Normovaná spotreba podľa cyklu NEFZ tu predstavuje iba 4,7 litra na 100 kilometrov.

 

Ešte nižšiu spotrebu prináša dieselový variant. Nový smart fortwo cdi nielenže spĺňa všetky európske emisné normy, ale vďaka normovanej spotrebe 3,4 litra nafty na 100 kilometrov prináša najnižšiu spotrebu vo svojej triede. Emisie CO2 na úrovni 90 gramov na kilometer dávajú smartu fortwo cdi tzv. trojlitrový štatút a robia z neho auto s najnižšími emisiami CO2 spomedzi všetkých predávaných vozidiel na trhu.

 

 

Zvonku i zvnútra i naďalej smart

 

Oproti predchádzajúcej generácii došlo k zväčšeniu rozmerov. Nárast dĺžky o 19,5 centimetra predstavuje výhody najmä v oblasti ochrany chodcov a ochrany pri náraze zozadu, ako aj v oblasti zvyšovania pohodlia počas jazdy.

press_131_gallery_455p

Batožinový priestor teraz vďaka 220 litrom pojme o 70 litrov viac, pri zaplnení až po strechu ponúka až 340 litrov (nárast o 80 litrov). Dvere batožinovej časti sa i naďalej dajú otvoriť dvojdielne, pričom je možné využiť spodný diel ako malú nakladaciu a vykladaciu plošinu. Zaťažiť ju možno až 50 kilogramovým nákladom.

 

Nielen zvonku, ale i zvnútra zostáva smart fortwo samozrejme i naďalej smartom. A to najmä vďaka charakteristickým, vyčnievajúcim vetrákom, prídavným, rovnako vyčnievajúcim okrúhlym ukazovateľom, veľkým, látkou potiahnutým plochám na dverách a prístrojovej doske, bezpečnostným integrálnym sedadlám a v neposlednom rade zapaľovaním za radiacou pákou.

 

Na prvý pohľad je zrejmé, že sa prístrojová doska smerom k spolujazdcovi už nestáča do tvaru S, ale postupuje priamo, a to aj kvôli nárazovým normám Spojených štátov. Napriek tomu, a možno práve preto, však nový smart fortwo ponúka jedinečný pocit z veľkorysého priestoru.

 

 

Bezpečnosť na najvyššej úrovni

 

Už beztak vysokú úroveň pasívnej bezpečnosti sa podarilo ešte zvýšiť. Nový smart fortwo totiž podstúpil množstvo náročných skúšok. Patria sem nielen požiadavky EuroNCAP, ale kvôli skutočnosti, že sa od roku 2008 bude predávať aj v USA, musí nový smart fortwo spĺňať aj americké predpisy v oblasti nárazových testov. K tomu sa ešte samozrejme pridali extrémne prísne bezpečnostné nároky skupiny Mercedes Car Group.

press_131_gallery_457

V prednej časti došlo k úpravám z dôvodu nových nariadení v oblasti ochrany chodcov. Na želanie sú tiež dostupné novovyvinuté bočné airbagy typu head-thorax, ktoré pri bočnom náraze výborne chránia hlavu a hrudník.

 

 

smart fortwo cabrio s elektrickou strechou

 

Ďalším dôkazom zvýšeného pohodlia je elektrická strecha smartu fortwo cabrio. Už je možné ju ovládať plno automaticky a plynule ju dostať do želanej polohy. To znamená, že sa dá stlačením jedného tlačidla zatiahnuť do východiskovej polohy, tam zotrvať, alebo znovu roztiahnuť.

 

Jedinečné: smart fortwo pritom nemusí stáť. Otváranie a zatváranie je možné pri akejkoľvek rýchlosti. Strešné nosníky sa navyše dajú odňať a bez problémov uložiť do špeciálnej priehradky v zadných dverách. Dodatočné pohodlie a bezpečnosť prináša strecha vďaka vyhrievanému zadnému oknu zo skla.

 

 

Varianty výbavy pure, pulse a passion, BRABUS

 

Varianty výbavy nesú názov pure, pulse a passion. Zatiaľ čo základná verzia pure disponuje strechou z plastu, verzie pulse a passion ponúkajú priehľadnú panoramatickú strechu z polykarbonátu. Ani fanúšikovia BRABUS verzie nebudú sklamaní. Na jeseň 2007 je totiž naplánovaný variant so zvýšeným výkonom.

 

Obsiahla sériová i doplnková výbava

 

K najdôležitejším prvkom sériovej výbavy patrí bezpečnostný rám tridion, predné airbagy, bezpečnostné pásy s napínačmi a obmedzovačmi napínacej sily, a tiež bezpečnostné integrálne sedadlá. Rovnako sériovo a jedinečne sa v tejto triede prezentuje esp, abs a integrovaný asistent brzdenia.

 

Do sériového balíka tiež spadajú projekčné reflektory H7, centrálne uzamykanie na diaľkové ovládanie, nastaviteľné a sklopiteľné opierky rúk vodiča a spolujazdca, a tiež ukazovateľ vonkajšej teploty. Alebo tiež pohodlné stierače s intervalmi prispôsobujúcimi sa rýchlosti a smerové svetlá s komfortným ovládaním.

 

smart fortwo sa dá individualizovať širokou škálou doplnkov, ktoré splnia každé osobité želanie. Ponuka okrem iného zahŕňa bočné airbagy head-thorax, klimatizáciu (sériovo v prevedení passion), elektrické servoriadenie, vyhrievané sedadlá, disky kolies z ľahkej zliatiny (sériovo pri pulse a passion), kožené sedadlá, upevnenie detského sedadla Isofix a tiež hodnotnú audio sústavu s meničom šiestich CD, subbasovým reproduktorom a MP3 rozhraním.

 

Do automobilu je tiež možné namontovať prenosný navigačný systém. Reprodukciu hlásených informácií zabezpečujú priamo reproduktory audio sústavy. K doplnkovej výbave patria tiež prvky, ktoré sa často ponúkajú až vo vyšších triedach – svetelný a dažďový senzor, ako aj elektricky nastaviteľné a vyhrievané spätné zrkadlá.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Špeciálny model „edition limited one“

 

Už v roku 1998, pri prvom uvedení smartu, mali zákazníci možnosť získať obmedzený počet špeciálnych modelov s názvom „limited/1“. Tento smart sa totiž vyrobil iba v počte 7.500 kusov a dnes patrí k vyhľadávaním zberateľským vozidlám.

 

Pri príležitosti uvedenia na trh v apríli 2007 bude smart fortwo opäť dostupný v limitovanom variante „edition limited one“. Ako už prezrádza názov, ich počet bude obmedzený. Z modelu „edition limited one“ sa vyrobí 1.500 exemplárov, výlučne v prevedení kupé.

 

Zvonku je „edition limited one“ rozpoznateľná podľa striebornej farby bezpečnostnej konštrukcie tridion a bočných panelov v exkluzívnej pyritovej šedej. Kryty vonkajších spätných zrkadiel a maska chladiča sú takisto nalakované na strieborno. Šesťlúčové kolesá z ľahkej zliatiny a so širokými pneumatikami, ako aj panoramatická strecha exteriér štýlovo dopĺňajú.

 

Edíciu „edition limited one“ poháňa benzínový trojvalec o výkone 52 kW (71 koní). K výbave interiéru patrí klimatizácia, vyhrievanie sedadiel, Rádio/CD, ako aj prídavné prístroje s hodinami a otáčkomerom. Špeciálny model disponuje navyše exkluzívnou Nappa kožou vo farbe cognac hnedá a štýle Used Look, ktorou je potiahnutý aj športový trojlúčový volant (s radením rýchlostí) a tiež radiaca páka. Velúrové rohožky sú taktiež doplnené touto kožou.

 

Hambach: Vzor pre modulárnu výrobu a ochranu životného prostredia

 

Nový smart fortwo sa bude vyrábať vo francúzskom Hambachu. Miestni systémoví partneri dodávajú predhotovené moduly priamo na linku. Výrobný proces mohol byť vďaka tomu optimalizovaný a čas potrebný na výrobu oproti predchodcovi znížený z 9,5 na 8 hodín. Celková finálna montáž, ktorá už u predchodcu trvala iba 4,5 hodiny, si teraz vyžiada len 3,5 hodiny.

 

V Hambachu si výnimočnú pozíciu získala ochrana životného prostredia. Napríklad na plastové panely karosérie smartu fortwo sa používajú výlučne vo vode rozpustné (tým pádom bez prítomnosti rozpúšťadiel) základné laky.

 

Lakovanie bezpečnostného rámu tridion prebieha práškovacou metódou. Pri nej sa takisto nepoužívajú rozpúšťadlá. Nafarbené panely karosérie v čiernej, bielej a žltej farbe sa dajú na 100 percent znovu zužitkovať.

 

<*>