Desaťročie smartu

  • Medzičasom viac ako 900.000 fanúšikov značky smart prejavilo nadšenie v 37 krajinách
  • Od začiatku roka 2008 úspešný aj v USA – štart na trhu v Číne od polovice roka 2009
  • Zavedenie smart electric drive naplánované na rok 2010
  • Jedinečný koncept, inovatívna technológia, aktívna bezpečnosť a príkladne nízka spotreba

2. júla 1998 zišlo po prvý krát z výrobného pásu auto s úplne novým konceptom: smart fortwo. Tým sa začala vo francúzskom Hambachu výnimočne úspešná história: Dodnes presvedčilo toto extrémne kompaktné dvojsedadlové vozidlo viac ako 900.000 zákazníkov v 37 krajinách. Medzičasom má smart fortwo už dávno status kultového auta a ako jediné ešte vyrábané auto vôbec sa stalo súčasťou výstavy v Museum of Modern Art v New Yorku. Od začiatku roka 2008 sa smart veľmi úspešne predáva v USA, v polovici roka 2009 sa začne predávať aj v Číne. Na rok 2010 je plánovaný prvý elektrosmart súčasnej generácie.

press_138_gallery_513
Dr. Dieter Zetsche, predseda predstavenstva Daimler AG a vedúci divízie Mercedes-Benz Cars: „smart fortwo je jedinečné auto, ktoré spája potešenie z jazdy so životným štýlom a príkladnou úspornosťou. Toto dvojsedadlové vozidlo presviedča zákazníkov na celom svete svojou výnimočnou bezpečnostnou výbavou, dizajnom typickým pre smart a prirodzene aj najvyššou kvalitou, spoľahlivosťou a hospodárnosťou. Smart fortwo je zmysluplné auto a človek má z neho radosť – a keby sme ho pred desiatimi rokmi nevynašli, museli by sme ho vynájsť dnes.”

Predaj smart sa blíži k miliónovej hranici

V desiatom roku po uvedení na trh môže smart fortwo poukazovať na vynikajúcu bilanciu. Od roku 1998 sa trendové dvojsedadlové vozidlo úspešne etablovalo na trhu. Viac ako 150.000 zákazníkov sa už rozhodlo pre smart fortwo od uvedenia druhej generácie na trh v marci 2007. Celkovo sa od začiatku predaja tohto auta v roku 1998 dodalo zákazníkom viac ako 900.000 modelov smart fortwo.
smart fortwo nadchýňa ľudí s individuálnym životným štýlom, a to v mnohých metropolách na svete: potom, ako sme ho po Nemecku ponúkli v ôsmich ďalších európskych krajinách, je toto inovatívne dvojsedadlové vozidlo dnes zastúpené na piatich kontinentoch a v 37 krajinách Zeme – medziiným v USA, Južnej Afrike, na Taiwane, v Hongkongu, Mexiku, Austrálii, Malajzii a Kanade.

smart jazdí aj v USA – a čoskoro aj v Číne

V polovici januára začala Penske Automotive Group, partner pre predaj značky smart v USA, s dodávkou prvých vozidiel na najväčšom trhu s automobilmi na svete. Celkovo si už toto auto zakúpilo 11.400 zákazníkov v USA.

press_446_gallery_2215
Od polovice roka 2009 bude smart fortwo k dispozícii aj pre zákazníkov v Číne. Tým sa smart dostáva na ďalší veľký trh s automobilmi. Toto auto je ušité na mieru narastajúcemu počtu zákazníkov s malými autami na čínskom trhu. „Aj v Číne pozorujeme medzičasom neustále narastajúci záujem zákazníkov o vysoko kvalitné a zároveň úsporné vozidlo smart fortwo. Som si istý, že svojím jedinečným konceptom nadchne v krátkom čase aj mnohých zákazníkov, ktorí sa zameriavajú na životný štýl, vo veľkomestách Číny”, hovorí Dr. Zetsche pri príležitosti oznámenia na Auto China v apríli 2008”.

V budúcnosti elektricky

Koncom roka 2007 začal smart v Londýne pilotný projekt. Spoločne s vybranými zákazníkmi s flotilami tam smart testuje 100 vozidiel s elektrickým pohonom kvôli získaniu skúseností z reálnej prevádzky vozidla. Dr. Zetsche: „Chceme sprístupniť smart fortwo s elektrickým pohonom a lítium-iónovými batériami a pre rok 2010 plánujeme elektrosmart súčasnej generácie”.

press_446_gallery_2216
Úspešná história – 10 rokov smart fortwo

Pracovníci vývoja v rámci Mercedes-Benz sa už od 70-tych rokov zaoberajú „autom budúcnosti” a pripravili aj revolučné cesty pre super kompaktný automobil. V roku 1989 si Nicolas G. Hayek, vynálezca hodiniek Swatch, získal záujem Mercedes-Benz o výrobu malého mestského auta. Obaja partneri založili Micro Compact Car AG so sídlom v švajčiarskom Biel. Svetovú premiéru slávil smart fortwo (vtedy ešte zvaný city coupé) v roku 1997 na IAA vo Frankfurte. Za miesto výroby bol zvolený francúzsky Hambach. Závod smart, zvaný aj smartville, začal s výrobou v roku 1997. Montážna linka v tvare znamienka plus optimálne spĺňa požiadavky na logistiku a montáž. V dôsledku efektívnych výrobných procesov sa náklady na dopravu a logistiku znižujú na minimum. Nie iba preto je lokalita v Lotrinsku dôkazom ekologickej výroby: so svojim ekologickým lakovaním, energetickým konceptom s mnohými opatreniami na úsporu energie ako aj spôsobom výroby vozidiel podporuje závod v Hambachu ekologickú zodpovednosť značky smart za výrobky. Predaj fortwo sa začal v októbri 1998. V tom istom roku sa Micro Compact Car AG stala 100% dcérskou spoločnosťou Daimler-Benz AG (dnes Daimler AG).
V nasledujúcich rokoch priniesla značka smart na trh smart roadster a smart roadster-coupé (2003) ako aj štvorsedadlové kompaktné vozidlo smart forfour (2004). Po rozhodnutí, že koncom roka 2005 sa ukončí výroba modelu roadster a v polovici roka 2006 výroba forfour, sa odteraz smart plne sústredí na model fortwo. Okrem toho preukazovala európska najmladšia značka automobilov neustále svoju kreatívnu silu. Patrí k tomu okrem iného v roku 2002 smart crossblade bez dverí, strechy a čelného skla alebo v roku 2005 showcar smart crosstown s perspektívnym hybridným pohonom.

smart dnes

Dnes nadchýňa smart zákazníkov na celom svete – nezávisle od životnej filozofie alebo pôvodu. Pre mnohých predstavuje smart fortwo určitý automobilový prejav nezávislosti. S dĺžkou iba o čosi viac ako 2,5 metra sa zaradí dokonca priečne do medzery medzi zaparkovanými autami. Pritom prepravuje dve osoby a ich batožinu komfortne a bezpečne do cieľa a je so svojou nízkou spotrebou pohonných látok ako aj príkladne nízkymi emisiami CO2 zároveň ekologickým autom. smart mal už pred desiatimi rokmi jedinečným spôsobom poruke odpovede na otázky mestskej mobility, ktoré si dnes nevyhnutne kladieme.
So svojou nápadnou optikou si fortwo získava pozornosť už 10 rokov. K jeho neodmysliteľným znakom patria zmiešané materiály typické pre smart – z ocele vyrobený bezpečnostný rám tridion spolu s flexibilnou škrupinou z farebných termoplastických body panelov. Tým spája originálny dizajn smart fortwo najrozmanitejšie požiadavky na funkciu, estetiku a bezpečnostnú technológiu do čohosi úplne nového. Toto dvojsedadlové auto sa tým stáva optickým udávačom trendu medzi mikroautami a automobilovou ikonou, ktorá stelesňuje v rovnakej miere funkcionalitu a radosť zo života.

Druhá generácia pokračuje v úspechu

Od apríla 2007 je na trhu smart fortwo druhej generácie. Pokračuje jasne v tradícii svojho predchodcu a nanovo stanovuje kritériá pre bezpečnostnú výbavu malých vozidiel. Podľa princípu tvrdej orechovej škrupiny chráni bezpečnostná kabína tridion pasažierov. Tým spĺňa smart fortwo extrémne prísne štandardy divízie Mercedes-Benz Cars. Zodpovedá okrem toho kritériám EuroNCAP a americkým požiadavkám nárazových testov. K základnej výbave smart fortwo patria sériovo airbagy pre vodiča a spolujazdca ako aj predpínače a obmedzovače bezpečnostných pásov. Voliteľne sú k dispozícii bočné airbagy chrániace hlavu a hruď. Takisto sériovo je k dispozícii esp, ktorý nie je v mohých mikroautách možné získať ani za príplatok. V esp je integrovaný asistent rozjazdu do kopca a ABS. Hydraulický brzdový asistent patrí taktiež do sériovej výbavy.

Dieselový variant smart je aktuálnym CO2 šampiónom

V zadnej časti smart fortwo pracujú najmodernejšie kompaktné trojvalcové benzínové motory so zdvihovým objemom 999 cm3. Na výber sú v západnej Európe v súčasnosti dva varianty s atmosferickým motorom – 45 resp. 52 kW (61 resp. 71 k) ako aj prepĺňaný motor so 62 kW (84 k). Trojvaclový motor s turbom je tiež podstatnou časťou smart fortwo BRABUS so 72 kW (98 k).
Okrem toho ponúka táto značka s dieselovým variantom smart fortwo cdi celosvetového CO2 šampióna. Dvojsedadlové vozidlo s výkonom 33 kW/45 k spotrebuje v priemere 3,3 litra na 100 kilometrov (nový európsky jazdný cyklus) a prejde bez nutnosti doplniť pohonné látky okolo 1000 kilometrov. S 88 gramami na jeden kilometer má najnižšie emisie CO2 spomedzi všetkých sériových vozidiel. V Nemecku a Taliansku jazdí už každý piaty vodič s týmto úsporným dieselovým variantom.
Na ďalšie zníženie emisií CO2 benzínového motora ponúka smart v Európe model fortwo mhd (micro hybrid drive) s inteligentným štart-stop systémom a výkonom 52 kW/71 k. Tento systém automaticky vypne motor akonáhle je rýchlosť nižšia ako 8 km/h a vodič stojí na brzde. Ak vodič brzdu uvolní, motor sa opäť spustí. Normovaná spotreba sa tým zníži zo 4,7 litra na 100 kilometrov o asi 0,4 litra na okolo 4,3 litra na 100 kilometrov. Priemerné emisie CO2 sa znížia zo 112 gramov na 103 gramov na kilometer.

<*>